Aktuelt

Nedbrudte Ytong-blokke bliver arkitektonisk kunstgreb i ny ARoS-udstilling

250 m2 nedbrudte Ytong porebetonvægge danner den arkitektoniske ramme, når ARoS Aarhus Kunstmuseum d. 29. maj slår dørene op for video- og installationskunstneren Jesper Justs særudstilling APPEARING / INTERCOURSES. Med de rå Ytong-mure som arkitektonisk præmis iscenesættes en totalinstallation præget af en forfaldsæstetik, der er milevidt fra traditionelle vægges funktion og æstetik.

D. 29. maj indvier ARoS Aarhus Kunstmuseum særudstillingen Jesper Just – APPEARING / INTERCOURSES med den internationalt anerkendte video- og installationskunstner Jesper Just. Den 1300 m2 store udstilling, som er den danske kunstners hidtil største, introducerer i en nytænkende og anderledes iscenesættelse 11 af Justs videoværker, der tematiserer emner som menneskelige relationer, begær og steder.

 

Funktionel og æstetisk udfordring
De poetiske film projekteres op på særligt opførte råvægge bestående af ca. 250 m2 Ytong porebetonblokke. Blokkene fungerer derfor som en arkitektonisk præmis i udstillingen, således at de fysiske vægge bliver til en installation i sig selv.

 

- Med kunsten som primus motor får byggeriets materialer pludselig helt nye betydninger. Inden for arkitektur og bygningskonstruktion anvendes Ytong-blokke normalt udelukkende i funktionelle sammenhænge, men i kombinationen af funktion med udstillingsæstetik har de fået en dobbeltrolle. På den måde bliver udstillingen et møde mellem forskellige fagtraditioner, forklarer Pernille Taagaard Dinesen, der er museumsinspektør og kurator på ARoS Aarhus Kunstmuseum.       

 

Byggerod og forfald
De genanvendelige Ytong-vægge er blevet bygget op og derefter hakket i og nogle steder brudt ned igen – et udstillingsgreb, som bidrager til iscenesættelsen af kunstværket som et grænseland mellem opbygning og forfald. Stemingen præget af kollaps understreger det kontrastprægede og tvetydige miljø i Justs poetiske film. Pernille Taagaard Dinesen uddyber:

 

- Et essentielt greb i udstillingen er idéen om at simulere en byggeplads i spændingsfeltet mellem opbygning og forfald. Arkitekturen er udsprunget af lokationen i Justs film Intercourses, hvor en kopi af dele af den franske hovedstad Paris er blevet opført i Kina. Stedet er præget af byggerod og forfald, og det er det miljø, Just anvender porebetonblokkene til at simulere i udstillingsgalleriet, siger Pernille Taagaard Dinesen og pointerer, at en del af forarbejdet i forbindelse med udstillingen har bestået i en systematisk nedbrydning af væggene.

 

Ideelle byggematerialer
Anders Kaa er byggeleder i entreprenørfirmaet Råhus Compagniet, der bistod ARoS med opførelsen, bearbejdningen og ikke mindst nedbrydningen af Ytong-væggene. Derfor havde han i samarbejde med Jesper Just til ansvar at få de nyopførte vægge til at se gamle og slidte ud. Han forklarer:

 

- Hele processen var fundamentalt anderledes end de gængse arbejdsmetoder, man som udførende er vant til. I stedet for at opføre væggen med de flotteste Ytong-blokke, var det de mindst pæne, der blev udvalgt og dernæst beskåret og hugget til med en mejsel for at gøre kanterne flossede. Mørtlen, som normalt skrabes af, blev siddende, ligesom limen har fået lov til at sive ned af væggene. Som montør følte man sig derfor lidt som ”Rasmus Modsat”, da succeskriteriet for ens arbejde jo normalt er at levere resultater, hvor funktionalitet og pænhed er i højsædet.

 

- Ytong har en række egenskaber, som har givet nogle åbenlyse fordele i forbindelse med dette projekt. Vi havde kun kort tid til at opføre væggene, og her var det et stort plus, at blokkene er både fleksible og nemme at bearbejde, da det effektiviserede arbejdsprocessen. Derudover har det været et vigtigt kriterium for ARoS, at materialerne er så miljøvenlige som muligt, hvilket gjorde de Cradle to Cralde-certificerede Ytong-blokke til det ideelle valg for udstillingen, afslutter han.